" تأثیر اخلاق بازاریابی اسلامی بر اعتماد الکترونیکی در بانکداری اسلامی با نقش میانجی گری تعهد شرعی (مطالعه موردی: مشتریان بانک سپه)" |
کد مقاله : 1087-CONFERENCE (R1) |
نویسندگان |
رحیم میلانی *1، حسن غریبی2 1بانک سپه عضو باشگاه پژوهان بانک سپه 2دانشگاه علامه طباطبایی |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی تأثیر اخلاق بازاریابی اسلامی بر اعتماد الکترونیک در بانکداری اسلامی با نقش میانجی تعهد شرعی است. جامعه آماری، مشتریان بانک سپه هستند که بهطور انحصاری از خدمات الکترونیکی این بانک استفاده میکنند. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و دادهها از طریق پرسشنامهای با 41 سوال که روایی و پایایی تأییدشده جمعآوری شد. نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که اخلاق بازاریابی اسلامی تأثیر مثبت و معناداری بر اعتماد الکترونیک دارد. همچنین، تعهد شرعی بهعنوان متغیر میانجی در این رابطه ایفای نقش میکند. یافتهها حاکی از آن است که صرف رعایت اصول اخلاقی بدون تعهد واقعی به الزامات شرعی برای ایجاد اعتماد کافی نیست؛ بلکه پایبندی بانک به اصول شریعت، از طریق افزایش شفافیت، تطابق خدمات با احکام فقهی و نظارت شرعی، موجب تقویت اعتماد الکترونیکی مشتریان میشود. بر اساس نتایج، اخلاق بازاریابی اسلامی تأثیر مستقیمی نیز بر تعهد شرعی دارد، بهگونهای که رعایت ارزشهای اسلامی مانند صداقت، انصاف و پرهیز از اغواگری در فعالیتهای بازاریابی، موجب افزایش احساس تعهد شرعی در ذهن مشتری میگردد. این تحقیق نشان میدهد که ادغام اخلاق بازاریابی اسلامی با تعهد شرعی، زمینهساز ارتقاء اعتماد در بستر الکترونیک و وفاداری مشتریان بانک است. بر این اساس، به بانک سپه پیشنهاد میشود طراحی سامانههای الکترونیک خود را بهگونهای انجام دهد که مفاهیم شرعی برای مشتریان قابلفهم، شفاف و ملموس باشد تا بدین ترتیب اعتماد الکترونیک در چارچوب بانکداری اسلامی تقویت گردد. |
کلیدواژه ها |
اخلاق بازاریابی اسلامی، تعهد شرعی، اعتماد الکترونیک، بانکداری اسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده |