از بانکداری دیجیتال به بانکداری فیجیتال |
کد مقاله : 1074-CONFERENCE (R2) |
نویسندگان |
محمد بخنو * عضو باشگاه پژوهان بانک سپه |
چکیده مقاله |
با گسترش فناوریهای دیجیتال، شرکتها به سمت رویکرد فیجیتال که ترکیبی از دنیای فیزیکی و دیجیتال است روی آوردهاند تا تجربهای یکپارچه و کاربرمحور را ارائه دهند. این رویکرد به ویژه در صنعت بانکداری برای جذب و حفظ مشتریان بسیار حیاتی است. این پژوهش با بررسی مطالعات جهانی، مفاهیم کلیدی مطالعات فیجیتال را شناسایی میکند. هدف اصلی، استخراج مفاهیم اساسی برای استقرار یک اکوسیستم فیجیتال در بانکداری ایران است. این مطالعه با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با استفاده از روش کتابسنجی از پایگاه داده علمی اسکوپوس برای جستجوی مقالات مرتبط با واژه فیجیتال استفاده شد. از میان 427 مقاله اولیه، 107 مقاله مرتبط با حوزههای اقتصادی، مدیریتی، تجاری و حسابداری برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. سپس از نرمافزار VOSviewer برای تحلیل همنویسندگی و خوشهبندی مفاهیم استفاده گردید. تحلیل نشان میدهد که مطالعات فیجیتال پس از سال ۲۰۲۰ رشد چشمگیری داشته است. بیشترین مقالات در حوزههای تجارت و مدیریت تولید شدهاند و کشورهای ایتالیا، هند و ایالات متحده پیشگام هستند. تحلیل مفاهیم نیز تجارب فیجیتال، بازاریابی فیجیتال، دیجیتالی سازی، فناوریهای موبایل، نوآوریهای تکنولوژیکی، فناوریهای هوشمند، محیط های مجازی و عوامل روانشناختی را به عنوان مفاهیم کلیدی شناسایی کرد. بانکداری فیجیتال با ادغام فناوریهای دیجیتال و تعاملات انسانی میتواند تجربه مشتری را بهبود بخشیده و در نهایت به افزایش سودآوری بانکها منجر شود. برای پیادهسازی موفق در ایران، استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی و واقعیت افزوده همراه با حفظ تعاملات انسانی برای جلب اعتماد مشتریان ضروری است. |
کلیدواژه ها |
فیجیتال، بانکداری،فناوریهای هوشمند، واقعیت مجازی |
وضعیت: پذیرفته شده |